
در آموزش بازاریابی و فروش 4p بازاریابی از اساسی ترین مفاهیم کلیدی است طبیعتاً هر مدرس فروش و بازاریابی با آن اشاره می کند. منظور از آمیزه بازاریابی یا آمیخته بازاریابی مجموعه عواملی هستند که به کارگیری همزمان آنها به عنوان ابزارها یا تکنیکهای تاثیرگذاری بر مشتری عمل می کنند. هر چند نمی توان یک آمیخته یکسان برای تمام بنگاه های اقتصادی در نظر گرفت اما در بازاریابی خدمات معمولاً از 7p یا 8p صحبت می شود که عبارتند از :محصول (خدمت) Product - قیمت یا آن چیز كه مشتری برای بدست آوردن محصول باید بپردازدPrice and other User Costs - مکان و كانال توزیع Place - ترویج و ترفیع Promotion3p دیگر که به آمیخته ی بازاریابی خدمات اضافه شده است عبارتند از: فرآیند Process - اشخاص People - واحد فیزیکی Physical Evidenceبسیاری از متون 7p را به عنوان آمیخته بازاریابی معرفی کرده اند و کیفیت را در آن ندانسته اند.بهره وری و کیفیت Productivity and qualityفیلیپ کاتلر می گوید خدمت را فعالیت یا منفعتی ناملموس تعریف میکنیم که یک طرف به طرف دیگر عرضه میکند و مالکیت چیزی را به دنبال ندارد. همه ی ما هر روزه از خدمات بهره مند می شویم. در خانه وقتی تلویزین تماشا می کنیم...